torsdag 30 juli 2009

Glädjen över det lilla

Sitter och är så nöjd över att Internet fungerar trådlöst (okej jag kan vara den sista i Sverige som inte haft en trådlös lösning innan men det gör inte glädjen mindre!). Jag vankar runt med datorn i lägenheten och bara testar - och det fungerar:). Jag får tacka Johan som under en kväll tog sig an min uppkoppling och dessutom fixade inställningarna i datorn. Tack Johan!

Kom hem från Samos igår. Det var helt underbart att få komma iväg en vecka och få lite distans men framförallt att vara mer eller mindre otillgänglig för omvärlden.
Lägg till bildGrekland är ett spännande land. Jag kan inte låta bli att slås av tanken om ordet effektivitet överhuvud taget förekommer grekiskan. Är det så skulle det vara mycket intressant att få deras definition av begreppet. Efter en tur till Samos stad stannade vi till och skulle köpa glass på en bar. Förvirringen var total över att vi inte skulle sitta ner och beställa utan ta glassarna med oss i handen och gå med dem tillbaka till bilen. Vi engagerade tre anställda för att beställa fyra glassar i en process som tog en halvtimme. Eftersom semesterlugnet infunnit sig tog till och med jag det med ro och tyckte det var rätt roligt.
I övrigt gjorde vi små utflykter med jeep eller en fyrhjuling och granskade de små byarna, åt grekisk sallad, smälte bort i 43 graders värme, träffade folk, drack drinkar och bara hängde. Testade dessutom att spela tennis vilket var andra gången i mitt liv (och den första räknas knappt eftersom det var under en friluftsdag på högstadiet). Vill väl inte påstå att det var den mest intensiva träningen som går att få vilket sannolikt berodde på att jag var tvungen att lära mig reglerna innan jag ens kunde göra ett försök att spela. Det var det där med tålamodet ja... Kan man jobba bort frustrationen som uppstår över att något inte fungerar direkt? Tips mottages i så fall tacksamt.
Hemresan var en spännande upplevelse. Vår buss kom inte och hämtade upp oss (vi var fem stycken som skulle åka samtidigt) och där stod vi snällt och väntade tills vi insåg att det stod på biljetten att incheckningen stänger 1,5 timme innan avgång. När väl den upptäckten gjordes hade vi fem minuter på oss till flygplatsen. Vi beställde en taxi som givtevis inte kom. Vi ringde en ny som kom efter en stund (vilket i termer av grekisk effektivitet innebär betydligt längre tid än man förväntar sig - speciellt med tanke på att det är en mycket liten ö). När taxin väl behagade infinna sig vid hotellentrén hade inceheckningen stängt för tio minuter sedan. Ingen av oss hade heller några kontanter kvar eftersom vi hade varit "duktiga" och handlat upp dem på morgonen. In i ilfart till flygplatsen och hitta en bankomat. Ut och betala taxichauffören som inte bara var sen utan dessutom överdebiterade duktigt. Arga som bin klev vi fram till första bästa anställd och krävde att få gå före i kön. Det fick vi - till stor irritation bland de andra som redan stod i kön men som skulle med senare plan. Kom i alla fall med planet och somnade lugnt in i turbulensen någon timme senare.
Väl hemma var jag tvungen att åka på en akutsession hos Helena med mina naglar som sett sina bästa dagar efter en vecka i saltvatten och värme. Har dessutom slagt slag i saken och beställt en PT. Abbe heter han och ska träffa mig nästa vecka. Får se vad han kommer fram till men det ska bli kul. Han ska få den stora utmaningen att göra mig i bättre form än jag någonsin varit:). Vi får väl se men jag behöver lite ny input så att jag inte stangerar.
Nu dags att packa upp väskan. I morgon väntar frisörbesök, tvättning och bio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar